Masjid Abidin

Sedang asyik meronda bandar Kuala Terengganu tiba-tiba penulis terpaku melihat ketenangan masjid ini.Masjid apa yang penulis maksudkan? Tentulah Masjid Abidin atau juga dikenali sebagai masjid putih.Mesti anda tertanya-tanya mengapakah masjid ini dikenali sebagai masjid putih ? Ini kerana masjid ini disergami dengan warnanya yang putih dan bersih.Masjid ini sendiri bernama masjid Abidin sempena nama Sultan Terengganu,Sultan Zainal Abidin II.

Keistimewaan masjid ini?Pada masjid ini terdapat seni ukiran Khat Al-Qur'an, doa-doa dan awan larat yang dipasang di atas pintu dan sisi masjid.Terdapat sebuah mimbar berukiran unik di dalam masjid ini yang menjadi perhatian para jemaah.

Kedudukan masjid ini juga dianggap strategik kerana terletak berhampiran dengan Hentian Bas Majlis Bandaraya Kuala Terengganu. Ini bukan sahaja membolehkan penduduk sekitar sahaja yang menggunakan masjid ini malahan penumpang-penumpang bas dari seluruh negeri yang berhenti untuk menunaikan solat di masjid ini. Masjid ini diubahsuai mengikut keadaan semasa bagi menampung jumlah qariah yang bertambah demi hari.

Selain itu,pada bulan puasa umumnya,masjid putih ini tidak juga ketinggalan dalam menganjurkan pogram berbuka puasa secara percuma.Ini juga membantu golongan yang kurang bernasib baik selain mengeratkan lagi ukhuwah sesama muslim.

You can leave a response, or trackback from your own site.

0 Response to "Masjid Abidin"