Taman Tamadun Islam

Kali ini penulis mahu membawa anda untuk mengenali Taman Tamadun Islam (TTI) yang seringkali muncul di bibir-bibir anda.Taman Tamadun Islam (TTI) terletak di Pulau Wan Man adalah Taman Tema yang pertama di dunia yang mengetengahkan keunggulan seni warisan dan merupakan sebuah kembara interaktif monumen Islam di serata dunia.


Terdapat banyak kemudahan yang disediakan di taman monumen ini,diantaranya ialah terdapatnya servis TRAM, BUGGY, SEWA BASIKAL dan terdapat juga penyediaan kerusi roda saperti gambar yang penulis paparkan diatas. Servis ini disediakan bagi pengunjung-pengunjung yang mahu bersiar tanpa penat berjalan tetapi dikenakan caj yang berpatutan. Bagi kanak-kanak yang inginkan kepuasan bermain,terdapat permainan kanak-kanak yang pasti membuatkan kanak-kanak gembira untuk mencuba seperti Ferris Wheel, Mini Drop, Flying Aeroplane dan Caroussel.

Kalau sebelum ini negeri Terengganu dianggap tidak berpenghuni dan tidak maju dari segi pembangunan,kini penulis ingin membawa anda untuk menjelajah Taman Tamadun Islam(TTI) yang mula dibina pada Mac 2005 dan mengambil masa kira-kira 3 tahun untuk disiapkan sepenuhnya. Taman Tamadun Islam(TTI) dibuka pada 3 Feb 2008 mengetengahkan keunggulan seni warisan dan seni bina islam dari seluruh pelosok dunia.

TTI telah menjadi salah satu antara tarikan pelancong yang unik dan berbeza berbanding tempat-tempat pelancongan yang lain yang terdapat di Malaysia mahupun di dunia. Ini kerana uniknya Taman Tamadun Islam(TTI) ,ianya dikelilingi oleh 21 replika-replika masjid dari serata dunia dan juga sebuah masjid yang menjadi mercu tanda baru Kuala Terengganu iaitu Masjid Kristal yang turut berdiri gah di situ.


Taman Tamadun Islam(TTI) menelan perbelanjaan sebanyak RM 249.3 juta dimana melibatkan 34 kontraktor tempatan sementara badan yang memantau projek tersebut ialah Perbadanan Memajukan Iktisad NEgeri Terengganu(PMINT).




Bahan asas pembinaan Taman Tamadun Islam (TTI) secara keseluruhannya menggunakan bahan buatan tempatan. Kira-kira 65% pembinaan menggunakan kepakaran tukang tempatan manakala selebihnya menggunakan khidmat profesional pakar pertukangan daripada luar negara.




Antara replika-replika yang terdapat di Taman Tamadun Islam (TTI) :

Masjid Abu Nasr Pasra(Afghanistan)

Masjid an-Nabawi (Arab Saudi)

Masjidil Haram( Arab Saudi)

Masjid Sultan Omar Syarif (Brunei)

Masjid Xian (China)

Taj Mahal (India)

Masjid Kuddus Mina( Indonesia)

Masjid Sheikh Lutfalla( Iran)

Masjid Besar Samarra (Iraq)

Masjid Negara (Malaysia)

Masjid Mohamed Ali (Mesir)

Masjid Agadez (Nigeria)

Masjid Badshahi (Pakistan)

Kubah As Sakhra (Palestin)

Masjid Kul Sharif Tatarstan( Rusia)

Masjid Al Hambra (Sepanyol)

Masjid Alepo Citadel( Syria)

Masjid Pusat Petani (Thailand)

Masjid Qairawan (Tunisia)

Tugu Kompleks Suleiman (Turki)

Menara Kalyan (Uzbekistan)

You can leave a response, or trackback from your own site.

0 Response to "Taman Tamadun Islam"